Thomas, met het Gedachtegoed van Jezus.

Vriend, laat je niet verleiden om van de weg met de Heer af te wijken, maar houd vol (houd moed) door Zijn Naam dankbaar te blijven inzetten om kwalen en kwaden te verjagen!

De mens heeft niet te vechten tegen mensen, van vlees en bloed, maar tegen boze en duistere machten die ons leven op aarde willen vergallen. Door o.a. het plotseling ervaren van kramp, pijn en het doen uitbreken van conflicten en ziektes kunnen wij haar herkennen.

Allen zijn wij met deze grillige tijd-/wereldgeest geboren, om in deze gegeven genadetijd (de onderbroken tijdloosheid) te komen tot Het Licht Jezus, met wie wij onoverwinnelijk zijn en kunnen optreden om gezond te blijven.

Word aan Jezus gelijk!

De leerlingen van de Heer Jezus zeiden tot Hem: Wanneer zal het Koninkrijk komen? (Thomas Evangelie Logia 113)

Jezus antwoordde en zei:

  • “Het koninkrijk komt niet door het te verwachten.
  • Je kunt niet zeggen: ‘Het is hier’, of ‘Het is daar’.
  • Nee, het koninkrijk is uitgespreid over de aarde,
  • maar de mensen zien het niet.”

Met andere woorden; wij kunnen de woorden van de Heer wezenlijk, sprekend over ons geestelijk bestaan, duiden in Zijn.

Uitleg over ons wezen, het zijn.

Enkele karakteristieke kenmerken van de theologie van Thomas de Strijder (waarschijnlijk de discipel Thomas) die wij terugvinden in de Nag Hammadi-collectie:

Het Thomas-evangelie werd in 1945 door twee boeren bij Nag Hammadi (Egypte) in een kruik, tezamen met een aantal andere koptische geschriften, gevonden.

Thomas ontkent het aardse leven van Jezus niet (bijvoorbeeld Thomas 55), maar heeft geen interesse om daarvan verslag te doen. Het Thomas evangelie verwerpt de oudtestamentische verhalen als profetisch. (Thomas 52).

In plaats van de gebruikelijke nieuwtestamentische titels voor Jezus (namelijk Christus, Zoon van God, Mensenzoon), gebruikt Thomas voor Jezus de aanduidingen de Levende (Thomas 1, 52, 59), Zoon van de Levende (37), Zoon (44), Licht en het Al (77).

Ook zegt Thomas dat Jezus niet is te bevatten (13).

Introspecie: De afbeelding is via doedelen, het vormgeven aan het onderbewuste, tot stand gekomen. Auteur Erik Visser.

Thomas gebruikt de volgende termen om het heil te omschrijven: leven, kennis, waarheid, rust en koninkrijk. Kortom Gnosis.

Net als in de synoptische evangeliën (de Bijbel) is het koninkrijk (het Vrederijk) een belangrijk thema.

Thomas propageert verwerping van de wereld, dat zich uit in kritiek op macht (o.a. Thomas 64), seksuele onthouding (87, 112) en opheffing van de sekseverschillen, door aan te geven dat wij niet ons lichaam zijn, maar dit lichaam bewonen met een tijdloze ziel (het karakter). (22)

Jezus figureert in het Thomas Evangelie dus als de goddelijke openbaarder die zijn leerlingen op het pad brengt naar kennis, waarheid en leven.

Voor Zijn leerlingen betekent dit te leven met normen en waarden in onthechting van werelds volksvermaak.

Ten opzichte van de synoptische evangeliën (de Bijbel) geeft Thomas geen apocalyptische (speculatieve fictie) weer, maar een vergeestelijkte introspectieve invulling van de leer van Jezus.

Thomas is exclusivistisch in zijn stelling: alleen de “uitverkoren”* eenlingen zullen het koninkrijk vinden (Thomas 23, 49).

Tot zover de redactie van Wikipedia!

NB. In conclaaf met de Geest van GOD is mij duidelijk gemaakt, dat héél de mensheid is uitgenodigd (uitverkoren*) om de Heer Jezus boven de tijd-/wereldgeest (waarmee wij geboren zijn) te plaatsen en wij (in de herboren status) dat óók zijn!

Nu de lezing van de apostel Thomas bekend is (dat m.i. het Vredelievende Gedachtegoed van de Heer correct weergeeft), kunnen wij deze vergelijken met het Bijbels misleidende plot, en deze voorrang gaan geven als DE Waarheid over en van de Heer Jezus!

Het is aan ons die tot het Licht, Jezus, zijn gekomen om met getuigenissen van wonderen ‘gedaan in Zijn Naam’ de wereld met Hem bekend te maken, conform Mattheus 5 : 12-14!

Word aan Jezus gelijk, door aan Hem gelijk te handelen!

Allen die Jezus tot Heer hebben aangenomen en van GOD (de Bron van Licht, Liefde en Leven) komend hebben erkend, kunnen, omdat wij nu tot GODs Vrederijk behoren, Zijn macht aanwenden om de tijd-/wereldgeest met haar aanvallen verjagen! Wij zijn aan Hem (als Zijn Geestverwant) bekend. Lees, zijn in het hiernamaals bekend en dus welkom als Zijn familie in GODs hemellicht, het Vrederijk, GODs Koninkrijk, het hemels Paradijs.

Zie ook op Wikipedia de tegenstelling over ‘Het rijk van Licht en het rijk van de duisternis’, overeenkomstig het principe van ‘Yin en yang’.

De erfenis van de Heer Jezus is de macht van Zijn Naam. Neem Hem dus aan als Heer, en zet die Naam in wanneer een aandoening, pijn of ziekte, je bedreigd en verjaag dat in Zijn Naam!

NB. ONWETENDHEID LEIDT NAAR DE DOOD. Een persoon die van een bepaald onderwerp niets weet, wordt met betrekking tot dat onderwerp een onwetende genoemd. Als iemand iets weet, dan gelooft hij of zij het noodzakelijkerwijs ook.

René Descartes toonde dat hij op grond van radicale twijfel moest concluderen dat het bestaan van alles ontkend kan worden, behalve zijn eigen bestaan, en men dus in beginsel onwetend is over alle externe zijnden. Deze conclusie vatte hij samen in zijn fameuze uitspraak: Dubito, ergo cogito, ergo sum*. (*Ik twijfel, daarom denk ik, dus ik ben.)

Het boek “Engel of bengel” dat ik samen met de Geest van GOD in 2017 schreef, kan online worden ingezien en gekocht bij boekenbestellen.nl

GODs zegen.

Erik Visser/ Stichting Inderdaad

(Onderzoeker, karakteroloog en Jezus-fan.)

Deel op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *